Miraç Gecesi Allah'I Gördü Mü ?

Emre

New member
\Miraç Gecesi Allah’ı Gördü mü?\

\Giriş\

İslam tarihinde en çok merak edilen ve tartışılan hadiselerden biri Miraç Gecesi’dir. Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Mekke'den Kudüs'e olan İsra yolculuğu ve oradan göklere yükselerek Allah'a olan manevi yolculuğu, Müslümanlar için derin anlamlar barındırır. Bu geceyle ilgili en temel ve dikkat çekici soru ise şudur: \Miraç Gecesi Allah'ı gördü mü?\ Bu sorunun cevabı, hem akidevi hem de tasavvufi bakış açılarıyla tartışılmış, İslam alimleri arasında çeşitli görüş ayrılıklarına yol açmıştır.

\Miraç Hadisesi ve Kur’an’da Geçen Ayetler\

Miraç olayı, doğrudan Kur’an’da İsra Suresi 1. ayet ve Necm Suresi 13-18. ayetlerde yer alır. Necm Suresi’nde geçen ayetlerde şöyle buyrulmuştur:

*“Andolsun ki onu, başka bir inişte daha görmüştü. Sidretü’l-Müntehâ’nın yanında. Me’vâ Cenneti de onun yanındadır. O zaman Sidre’yi kaplayan kaplamıştı. Göz (onun gördüğünden) şaşmadı ve sınırı aşmadı. Andolsun ki, Rabbinin büyük ayetlerinden bir kısmını gördü.”* (Necm 53:13-18)

Bu ayetler, Hz. Peygamber’in Sidretü’l-Müntehâ’da büyük bir ilahi tecelliye şahit olduğunu bildirir. Ancak burada “Rabbinin ayetlerini gördü” ifadesi, doğrudan Allah’ı görmek anlamına mı gelir, yoksa O’nun kudret ve azametinin tecellilerini mi ifade eder? İşte tartışma bu noktada başlar.

\Hz. Muhammed (s.a.v.) Allah’ı Gördü mü?\

İslam alimleri bu meselede farklı görüşler beyan etmişlerdir.

\1. Görüldüğü Görüşü\

Bazı sahabeler ve alimler, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Miraç gecesinde Allah’ı gördüğünü kabul eder. Bu görüşü savunanların başında Hz. Abdullah ibn Abbas gelir. Ona göre Peygamber Efendimiz, Allah’ı gözleriyle görmüştür. Bu görüş, özellikle kelam ilminin erken dönemlerinde Ehl-i Sünnet içerisinde bazı çevrelerde savunulmuştur. Ancak bu görmenin nasıl gerçekleştiği hususunda “gözle mi, kalple mi” tartışması vardır.

\2. Görülmediği Görüşü\

Hz. Aişe (r.a.) gibi sahabeler ise, Peygamber’in Miraç’ta Allah’ı görmediğini net şekilde ifade etmiştir. Buhari ve Müslim gibi muteber hadis kaynaklarında yer alan rivayetlerde Hz. Aişe şöyle demiştir:

*“Kim sana Muhammed (s.a.v.) Rabbini gördü derse, bil ki yalan söylemiştir.”*

Bu görüşü savunanlara göre, insan aklı ve bedeni Allah’ı bu dünyada olduğu gibi doğrudan göremez. Çünkü Allah zamandan ve mekândan münezzehtir.

\Görme Kalple mi Yoksa Gözle mi?\
 
Üst