YaratıcıKalem
Active member
2024 Lok Sabha seçimi Nisan/Mayıs aylarında yapılacak (Dosya).
Yeni Delhi:
Eski Başkan Ram Nath Kovind liderliğindeki bir komite, hükümetin Lok Sabha ve Meclis anketlerinin eş zamanlı yapılmasını öneren 'Tek Ulus, Tek Seçim' hamlesine ilişkin bir rapor sundu.
Eylül ayında kurulan panel, o zamandan bu yana “diğer ülkelerdeki en iyi uygulamaları” inceledi, 39 siyasi partiye, ekonomiste ve Hindistan Seçim Komisyonu'na danıştı. Bugün bu fikri desteklediğini ancak mevcut seçim döngülerini kırabilecek ve yeniden düzene koyabilecek yasal olarak sürdürülebilir bir mekanizma çağrısında bulunduğunu söyledi.
Başkan Droupadi Murmu'ya sunulan raporda, “Komite oybirliğiyle oybirliğiyle oylamaların eş zamanlı yapılması gerektiği görüşünde” denildi ve Lok Sabha ve Meclis seçimlerinin 100 gün sonra (yine senkronize) yerel organ seçimleriyle birlikte yapılabileceği belirtildi.
OKU | “Oybirliği… Eşzamanlı Anketlere İhtiyaç Var”: Haberler Rapora Erişti
'Tek Millet, Tek Seçim' önerisi BJP'nin 2019'daki manifestosunun bir parçasıydı, ancak anayasal meseleleri kırmızı bayrakla işaretleyen muhalefetten ağır eleştirilere maruz kaldı.
'Tek Millet, Tek Seçim' Nedir?
Basitçe söylemek gerekirse, bu, tüm Hintlilerin, aynı anda olmasa da aynı yıl içinde Lok Sabha ve Meclis seçimlerinde (merkez ve eyalet temsilcilerini seçmek için) oy kullanacağı anlamına geliyor.
Şu anda, ülke yeni bir sendika hükümeti seçerken aynı zamanda yeni bir eyalet hükümetine oy veren birkaç kişi var. Bu birkaç kişi, Nisan/Mayıs Lok Sabha seçimleriyle aynı anda oy kullanması planlanan Andhra Pradesh, Sikkim ve Odisha'dır.
Maharashtra ve Haryana, Jharkhand gibi bu yılın sonlarında oy kullanacak; Jammu ve Keşmir Birlik Bölgesi'nin ise, Yüksek Mahkeme'nin devletin yeniden kurulmasına ilişkin son kararına uygun olarak altı yıl içinde ilk Meclis seçimini 30 Eylül'den önce yapması gerekiyor.
Geri kalanı senkronize olmayan beş yıllık bir döngüyü takip ediyor; Örneğin Karnataka, Madhya Pradesh, Rajasthan ve Telangana geçen yıl farklı zamanlarda oy kullananlar arasındaydı.
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, ülkenin büyüklüğü ve bölgeler arasındaki büyük topografik ve kültürel farklılıklar göz önüne alındığında, seçim döngülerinin karıştırılması ve senkronize edilmesi konusunda, lojistik ve mali konulardan kavramsal, anayasal, yasal ve hatta uygulamaya kadar uzanan çeşitli zorluklar vardır.
Hükümet Neden 'Tek Millet, Tek Seçim'i Zorluyor?
Geçen yıl, Ram Nath Kovind liderliğindeki panel duyurulmadan önce, Birlik Hukuk Bakanı Arjun Ram Meghwal hükümetin gerekçesini özetledi ve bazı olası engelleri sıraladı.
Bay Meghwal, Parlamento'ya eş zamanlı seçimlerin, her yıl birkaç kez sandık görevlilerinin ve güvenlik güçlerinin görevlendirilmesini azalttığı ve kamu maliyesi ile siyasi partilerin kampanyaları için katlandığı maliyetleri azalttığı için mali tasarruf anlamına geldiğini söyledi.
OKU | 'Tek Millet, Tek Seçim' Baskısından Haftalar Önce Merkez Artıları ve Eksileri Sıraladı
Ayrıca eş zamanlı olmayan anketlerin Davranış Kurallarının sıklıkla yürürlükte kalması anlamına geldiğini ve bunun da ister merkez ister eyalet tarafından sosyal yardım programlarının uygulamaya konmasını etkilediğini belirtti.
Hükümet aynı zamanda tek seferlik bir seçimin, şu anda eyaletten eyalete ve hatta genel seçimlerde önemli ölçüde değişen seçmen katılımını da artıracağını umuyor.
'Tek Millet, Tek Seçim' Nasıl Çalışabilir?
Anayasada bir değişiklik yapılmadan ve bu değişiklik tüm eyaletlerin ve birlik bölgelerinin hükümetleri ve muhtemelen büyük siyasi partiler tarafından onaylanmadan.
Hukuk uzmanları, beş maddeyi değiştirerek bunu yapmamanın, öneriyi Hindistan'ın federal yapısını ihlal etme suçlamalarına karşı saldırılara açık bırakacağı konusunda uyardı.
OKU | Hukuk Paneli 2029 Yılında Eşzamanlı Anket Önerisinde Bulunabilir
Bunlar, 83. Madde (Parlamento süresi), 85. Madde (Lok Sabha'nın Başkan tarafından feshedilmesi), 172. Madde (eyalet yasama meclislerinin süresi) ve 174. Madde (eyalet yasama meclislerinin feshedilmesi) ile 356. Maddedir (Başkanın görev süresi) tüzük).
Bunlar çok önemli çünkü en büyük zorluklardan biri, bir devletin, hatta merkezi hükümetin gensoru önergesini geçememesi veya görev süresi dolmadan feshedilmesi durumunda ne yapılacağıdır.
Diğer tüm eyaletlere yeni seçim yapılması emrini vermek imkansızdır.
Anket Panelinin 2015 Raporu
Dokuz yıl önce ECI ayrıca 'Tek Millet, Tek Seçim' fikri üzerine bir fizibilite raporu sunmuştu; burada gensoru önergeleri arasında görevdeki kişinin kaybetmesi durumunda görevi devralacak yeni bir Başbakan veya Başbakan'ın atanması da yer alıyordu. Yeni liderin derhal bir sınavla karşı karşıya kalması gerekiyor.
Erken dağılma durumunda ise, yalnızca kısa vadeli bir seçim (dönemin geri kalanı için bir hükümet seçimi) yapılmalıdır.
OKU | Seçim Komisyonu'nun Eşzamanlı Anketlere İlişkin 2015 Raporu Ne Diyor?
Seçim döngülerinin senkronize edilmesine yardımcı olmak için sürelerin uzatılması veya kısaltılması da dahil olmak üzere bu tür çeşitli önlemler önerildi. Genel olarak bunların ağırlığı muhalefetin eleştirilerine yol açtı.
Bengal Başbakanı Mamata Banerjee en çok sesi çıkanlar arasındaydı; Ocak ayında öneriyi “Anayasanın temel yapısını yıkmaya yönelik bir tasarım” olarak nitelendirdi ve “otokrasinin demokratik bir kıyafetle ulusal kamusal alana girmesine” izin verecek bir sistem yarattı.
OKU | 'İki Sorun': Mamata Banerjee 'Tek Millet, Tek Seçim'i Reddediyor
Ve geçen ay Tamil Nadu'daki mevkidaşı MK Stalin buna “demokratik ademi merkeziyetçiliğe yönelik bir tehdit” olduğu gerekçesiyle karşı çıktı. “Bu pratik değil, Hindistan Anayasası'nda yer almıyor” dedi.
Aam Aadmi Partisi de bu fikri reddetti; AAP patronu Arvind Kejriwal, bunun parlamenter demokrasi fikrine ve Anayasanın temel yapısına zarar vereceğini söyledi.
Kongre aynı zamanda parti başkanı Mallikarjun Kharge'nin hükümetin tasarruflara ilişkin mantığına meydan okumayı da içeren bir çürütme sunmasıyla bunu “demokratik olmayan” olarak da eleştirdi.
OKU | “Demokratik Değil, Fikri Terk Edin”: Tek Millet, Tek Anket Üzerine Kharge
Ancak muhalefet partilerinin tamamı itiraz etmedi. Cammu ve Keşmir'de Ulusal Konferans, Halkların Demokrat Partisi ve yerel Kongre birimi, hükümete birlik topraklarından 'Tek Millet, Tek Seçim' olma çağrısında bulundu.
OKU | J&K Partileri, “Keşmir'den Tek Millet, Tek Seçim Başlatın”
Bütün bu ileri geri gidişlerde bir nokta var: 1967'ye kadar Hindistan'da eşzamanlı anketler normaldi, ancak bunlardan yalnızca dört tanesi yapıldı. Bu, bazı eyalet yasama meclislerinin vaktinden önce dağılmasının ardından kesintiye uğradı.
'Tek Millet, Tek Seçim'e Karşı Zorluklar
Yönetimde minimum aksamayla seçim döngülerini senkronize etmenin (ve tüm siyasi partilerin katılımını sağlamanın) dışında, Meclislerin dağılması, Başkanlık Tüzüğü ve hatta Meclis veya Parlamentonun askıya alınmasından kaynaklanan kesintilerle nasıl başa çıkılacağı konusunda hala gerçek bir netlik yok.
Haberler Açıklıyor | 'Tek Millet, Tek Seçim' Artıları ve Eksileri Nelerdir?
Bölgesel partiler ayrıca, sınırlı kaynaklarının, Lok Sabha seçimleri için dikkat çekmeye çalışan daha iyi finanse edilen partiler karşısında, yerel sorunları seçmenlere olabildiğince etkili bir şekilde yansıtamayabilecekleri anlamına geldiğini belirtti.
OKU | Her 15 Yılda 10.000 Milyon Rupi – Bir Ulusun, Bir Seçimin Maliyeti
Bir başka endişe konusu da EVMS'nin veya elektronik oylama makinelerinin tedarik edilmesinin yinelenen maliyetidir. Anket paneli bunun her 15 yılda bir yaklaşık 10.000 crore Rupisi olacağını söyledi.
Halk Ne Diyor?
PTI haber ajansının Ocak ayında yaptığı açıklamaya göre, 'Tek Millet, Tek Seçim' paneli halktan yaklaşık 21.000 öneri aldı ve bunların yüzde 81'inden fazlası olumlu görüş bildirdi.
Haberler artık WhatsApp kanallarında mevcut. Haberler'den en son güncellemeleri sohbetinizde almak için bağlantıya tıklayın.
Yeni Delhi:
Eski Başkan Ram Nath Kovind liderliğindeki bir komite, hükümetin Lok Sabha ve Meclis anketlerinin eş zamanlı yapılmasını öneren 'Tek Ulus, Tek Seçim' hamlesine ilişkin bir rapor sundu.
Eylül ayında kurulan panel, o zamandan bu yana “diğer ülkelerdeki en iyi uygulamaları” inceledi, 39 siyasi partiye, ekonomiste ve Hindistan Seçim Komisyonu'na danıştı. Bugün bu fikri desteklediğini ancak mevcut seçim döngülerini kırabilecek ve yeniden düzene koyabilecek yasal olarak sürdürülebilir bir mekanizma çağrısında bulunduğunu söyledi.
Başkan Droupadi Murmu'ya sunulan raporda, “Komite oybirliğiyle oybirliğiyle oylamaların eş zamanlı yapılması gerektiği görüşünde” denildi ve Lok Sabha ve Meclis seçimlerinin 100 gün sonra (yine senkronize) yerel organ seçimleriyle birlikte yapılabileceği belirtildi.
OKU | “Oybirliği… Eşzamanlı Anketlere İhtiyaç Var”: Haberler Rapora Erişti
'Tek Millet, Tek Seçim' önerisi BJP'nin 2019'daki manifestosunun bir parçasıydı, ancak anayasal meseleleri kırmızı bayrakla işaretleyen muhalefetten ağır eleştirilere maruz kaldı.
'Tek Millet, Tek Seçim' Nedir?
Basitçe söylemek gerekirse, bu, tüm Hintlilerin, aynı anda olmasa da aynı yıl içinde Lok Sabha ve Meclis seçimlerinde (merkez ve eyalet temsilcilerini seçmek için) oy kullanacağı anlamına geliyor.
Şu anda, ülke yeni bir sendika hükümeti seçerken aynı zamanda yeni bir eyalet hükümetine oy veren birkaç kişi var. Bu birkaç kişi, Nisan/Mayıs Lok Sabha seçimleriyle aynı anda oy kullanması planlanan Andhra Pradesh, Sikkim ve Odisha'dır.
Maharashtra ve Haryana, Jharkhand gibi bu yılın sonlarında oy kullanacak; Jammu ve Keşmir Birlik Bölgesi'nin ise, Yüksek Mahkeme'nin devletin yeniden kurulmasına ilişkin son kararına uygun olarak altı yıl içinde ilk Meclis seçimini 30 Eylül'den önce yapması gerekiyor.
Geri kalanı senkronize olmayan beş yıllık bir döngüyü takip ediyor; Örneğin Karnataka, Madhya Pradesh, Rajasthan ve Telangana geçen yıl farklı zamanlarda oy kullananlar arasındaydı.
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, ülkenin büyüklüğü ve bölgeler arasındaki büyük topografik ve kültürel farklılıklar göz önüne alındığında, seçim döngülerinin karıştırılması ve senkronize edilmesi konusunda, lojistik ve mali konulardan kavramsal, anayasal, yasal ve hatta uygulamaya kadar uzanan çeşitli zorluklar vardır.
Hükümet Neden 'Tek Millet, Tek Seçim'i Zorluyor?
Geçen yıl, Ram Nath Kovind liderliğindeki panel duyurulmadan önce, Birlik Hukuk Bakanı Arjun Ram Meghwal hükümetin gerekçesini özetledi ve bazı olası engelleri sıraladı.
Bay Meghwal, Parlamento'ya eş zamanlı seçimlerin, her yıl birkaç kez sandık görevlilerinin ve güvenlik güçlerinin görevlendirilmesini azalttığı ve kamu maliyesi ile siyasi partilerin kampanyaları için katlandığı maliyetleri azalttığı için mali tasarruf anlamına geldiğini söyledi.
OKU | 'Tek Millet, Tek Seçim' Baskısından Haftalar Önce Merkez Artıları ve Eksileri Sıraladı
Ayrıca eş zamanlı olmayan anketlerin Davranış Kurallarının sıklıkla yürürlükte kalması anlamına geldiğini ve bunun da ister merkez ister eyalet tarafından sosyal yardım programlarının uygulamaya konmasını etkilediğini belirtti.
Hükümet aynı zamanda tek seferlik bir seçimin, şu anda eyaletten eyalete ve hatta genel seçimlerde önemli ölçüde değişen seçmen katılımını da artıracağını umuyor.
'Tek Millet, Tek Seçim' Nasıl Çalışabilir?
Anayasada bir değişiklik yapılmadan ve bu değişiklik tüm eyaletlerin ve birlik bölgelerinin hükümetleri ve muhtemelen büyük siyasi partiler tarafından onaylanmadan.
Hukuk uzmanları, beş maddeyi değiştirerek bunu yapmamanın, öneriyi Hindistan'ın federal yapısını ihlal etme suçlamalarına karşı saldırılara açık bırakacağı konusunda uyardı.
OKU | Hukuk Paneli 2029 Yılında Eşzamanlı Anket Önerisinde Bulunabilir
Bunlar, 83. Madde (Parlamento süresi), 85. Madde (Lok Sabha'nın Başkan tarafından feshedilmesi), 172. Madde (eyalet yasama meclislerinin süresi) ve 174. Madde (eyalet yasama meclislerinin feshedilmesi) ile 356. Maddedir (Başkanın görev süresi) tüzük).
Bunlar çok önemli çünkü en büyük zorluklardan biri, bir devletin, hatta merkezi hükümetin gensoru önergesini geçememesi veya görev süresi dolmadan feshedilmesi durumunda ne yapılacağıdır.
Diğer tüm eyaletlere yeni seçim yapılması emrini vermek imkansızdır.
Anket Panelinin 2015 Raporu
Dokuz yıl önce ECI ayrıca 'Tek Millet, Tek Seçim' fikri üzerine bir fizibilite raporu sunmuştu; burada gensoru önergeleri arasında görevdeki kişinin kaybetmesi durumunda görevi devralacak yeni bir Başbakan veya Başbakan'ın atanması da yer alıyordu. Yeni liderin derhal bir sınavla karşı karşıya kalması gerekiyor.
Erken dağılma durumunda ise, yalnızca kısa vadeli bir seçim (dönemin geri kalanı için bir hükümet seçimi) yapılmalıdır.
OKU | Seçim Komisyonu'nun Eşzamanlı Anketlere İlişkin 2015 Raporu Ne Diyor?
Seçim döngülerinin senkronize edilmesine yardımcı olmak için sürelerin uzatılması veya kısaltılması da dahil olmak üzere bu tür çeşitli önlemler önerildi. Genel olarak bunların ağırlığı muhalefetin eleştirilerine yol açtı.
Bengal Başbakanı Mamata Banerjee en çok sesi çıkanlar arasındaydı; Ocak ayında öneriyi “Anayasanın temel yapısını yıkmaya yönelik bir tasarım” olarak nitelendirdi ve “otokrasinin demokratik bir kıyafetle ulusal kamusal alana girmesine” izin verecek bir sistem yarattı.
OKU | 'İki Sorun': Mamata Banerjee 'Tek Millet, Tek Seçim'i Reddediyor
Ve geçen ay Tamil Nadu'daki mevkidaşı MK Stalin buna “demokratik ademi merkeziyetçiliğe yönelik bir tehdit” olduğu gerekçesiyle karşı çıktı. “Bu pratik değil, Hindistan Anayasası'nda yer almıyor” dedi.
Aam Aadmi Partisi de bu fikri reddetti; AAP patronu Arvind Kejriwal, bunun parlamenter demokrasi fikrine ve Anayasanın temel yapısına zarar vereceğini söyledi.
Kongre aynı zamanda parti başkanı Mallikarjun Kharge'nin hükümetin tasarruflara ilişkin mantığına meydan okumayı da içeren bir çürütme sunmasıyla bunu “demokratik olmayan” olarak da eleştirdi.
OKU | “Demokratik Değil, Fikri Terk Edin”: Tek Millet, Tek Anket Üzerine Kharge
Ancak muhalefet partilerinin tamamı itiraz etmedi. Cammu ve Keşmir'de Ulusal Konferans, Halkların Demokrat Partisi ve yerel Kongre birimi, hükümete birlik topraklarından 'Tek Millet, Tek Seçim' olma çağrısında bulundu.
OKU | J&K Partileri, “Keşmir'den Tek Millet, Tek Seçim Başlatın”
Bütün bu ileri geri gidişlerde bir nokta var: 1967'ye kadar Hindistan'da eşzamanlı anketler normaldi, ancak bunlardan yalnızca dört tanesi yapıldı. Bu, bazı eyalet yasama meclislerinin vaktinden önce dağılmasının ardından kesintiye uğradı.
'Tek Millet, Tek Seçim'e Karşı Zorluklar
Yönetimde minimum aksamayla seçim döngülerini senkronize etmenin (ve tüm siyasi partilerin katılımını sağlamanın) dışında, Meclislerin dağılması, Başkanlık Tüzüğü ve hatta Meclis veya Parlamentonun askıya alınmasından kaynaklanan kesintilerle nasıl başa çıkılacağı konusunda hala gerçek bir netlik yok.
Haberler Açıklıyor | 'Tek Millet, Tek Seçim' Artıları ve Eksileri Nelerdir?
Bölgesel partiler ayrıca, sınırlı kaynaklarının, Lok Sabha seçimleri için dikkat çekmeye çalışan daha iyi finanse edilen partiler karşısında, yerel sorunları seçmenlere olabildiğince etkili bir şekilde yansıtamayabilecekleri anlamına geldiğini belirtti.
OKU | Her 15 Yılda 10.000 Milyon Rupi – Bir Ulusun, Bir Seçimin Maliyeti
Bir başka endişe konusu da EVMS'nin veya elektronik oylama makinelerinin tedarik edilmesinin yinelenen maliyetidir. Anket paneli bunun her 15 yılda bir yaklaşık 10.000 crore Rupisi olacağını söyledi.
Halk Ne Diyor?
PTI haber ajansının Ocak ayında yaptığı açıklamaya göre, 'Tek Millet, Tek Seçim' paneli halktan yaklaşık 21.000 öneri aldı ve bunların yüzde 81'inden fazlası olumlu görüş bildirdi.
Haberler artık WhatsApp kanallarında mevcut. Haberler'den en son güncellemeleri sohbetinizde almak için bağlantıya tıklayın.